marți, 16 septembrie 2014

Veşti din China: Campanie antitrust- faţa medaliei

( traducere din limba franceză, articole scrise de ziarişti francofoni acreditaţi în China)

Campania antitrust se exacerbează în ultimele luni. Primele victime, grupurile străine, încep să ceară socoteală, via două camere de Comerţ din China, AmCham ( SUA) şi EUCC ( UE) . Problema a constituit nucleul de atenţie al lucrărilor World Economic Forum ( WEF) de la Tianjin, între 10- 12/09.
În 2013, noul cabinet al lui Li Keqiang a vrut să acorde pieţei rolul decisiv şi să acţioneze cu asprime împotriva practicilor anticoncurenţiale. Însă de atunci, numeroasele sale atacuri împotriva grupurilor străine, le împing pe acestea din urmă să protesteze împotriva dsicriminării.
La WEF, Primul Ministru a vrut să liniştească: „ anchetele noastre antitrust sunt legale, transparente, echitabile. Numai 10% din cazuri vizează străinii” . Însă această cifră este infirmată de AmCham, care, printre răscumpărările de active blocate la MofCom, numără numai 7.6% de cazuri „ domestice” , celelalte toate implicând străini. O altă plângere evocă această ameninţare a NDRC faţă de multinaţionalele aflate în anchetă: să nu încerce să- şi trimită avocaţii, altfel li se va mări amenda.
Unele analize văd în această campanie un expedient protecţionist, în contextul recesiunii. Conform acestora, campania asigură statului mai multe avantaje:
1. Fără efort şi risc, o suită de anchete antitrust i- ar permite acestuia să spargă preţurile produselor de primă necesitate şi primă calitate, precum laptele maternizat pentru sugari. I- ar asigura astfel guvernului o recâştigare a popularităţii sale.
2. I- ar permite de asemenea să spargă şi imaginea puţin cam prea bună a grupurilor străine, surprinse acum că fraudează. Astfel ar fi incitat consumatorul de bază să reînceapă să  cumpere produse chinezeşti.
La WEF la Tianjin ( 09/9) Lu Wei, Ministrul internetului, l- a interpelat pe P. Jacobs, CEO al Qualcom ( SUA), grup aflat sub anchetă, care riscă o amendă de 1.2 miliarde de $ : «  Refuzăm ca o firmă să facă profit în China făcând rău Chinei ... Ar trebui să facem împreună profit” – aluzie la 24.8 miliarde de $ cifră de afaceri realizată de Qualcom în 2013, din care 49% pe pământ chinezesc.
Ca dovadă a bunei sale credinţe şi echităţii sale, Pekinul a dezvăluit săptămâna trecută cazul celor 13 asiguratori din Zhejiang, loviţi în urmă cu 10 luni pentru înţelegerea avută asupra preţurilor poliţelor lor ...
Însă iată că în acest dosar apare şi o voce discordantă şi la care nimeni nu se aştepta: Ma Yu, analist pe lângă MofCom, se opune - pe blogul său- campaniei antitrust, pe care o califică drept „ absurdă şi ridicolă” . E o mare greşelă să ataci industria automobilistică: preţurile manipulate şi slaba concurenţă internă nu este altceva decât reflectarea unei greşite organizări legislative, prin care statul a impus străinilor să funcţioneze în JV. Soluţia nu e o lovitură antitrust: ceea ce trebuie schimbat, este fundamentul, reglementările ...

Ma reproşează de asemenea campaniei că închide ochii în ce priveşte epicentrul cartelurilor: sectoare de stat precum băncile, companiile de telefoane ori electricitate, care iau cu neruşinare sute de milioane de la consumatori. Francheţea acestui expert chinez este semnalul că în China se schimbă ceva în ce priveşte mentalităţile, nu doar în modul de a vorbi!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Comentaţi AICI

Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.