joi, 30 noiembrie 2017

Vești din China: Băcănia „ figitală” de mâine

(traducere din limba franceză, articole publicate de ziarişti francofoni acreditaţi în China. Articol apărut în 17 noiembrie 2017)

     În această vară s-a deschis la Yangpu ( Shanghai) chioșcul startupului chinez BingBox, care ține mai mult de science-fiction decât de viața reală. Oferă pe 18m2 vreo 500 de produse curente 24h/ 24h 7z/7z. Un déjà vu deci, numai că acest magazin în colaborare cu Auchan nu are personal – intri în el identificându-te via propriul smartphone scanând un cod QR, după care plătești prin WeChat sau Alipay. A fost o premieră în China. De atunci, prototipul acesta s-a închis – oficial ca urmare a unui dezacord între cei doi parteneri. Unii suspectează însă o lipsă de rentabilitate a sistemului.
     De atunci, Auchan a recidivat cu un alt partener tehnologic, Hisense. Cele două grupuri pretind că vor instala de-a lungul Chinei sute de buticuri autonome de-ale lor, Auchan Minute. Iar de-a lungul Chinei, alte grupuri sau startupuri se agită, ca de pildă grupul de decorațiuni interioare Easyhome sau supermarketurile Yonghui. Alibaba e și el băgat în așa ceva, cu zecile lui de băcănii Hema: non-robotizate, ele oferă clientului un serviciu puternic digitalizat și o selecție de produse rafinate de import, de consumat la fața locului, de luat cu sine ori care pot fi livrate la o adresă. Alte unelte din distribuția de mâine fac obiectul unui mare efort al R&D la JD.com, care desființează astfel avansul luat de Alibaba – în sectorul „ vânzări către particulari” , el deține deja de acum 37% față de 50% deținute de Alibab. JD.com așadar, testează un robot livrator autonom ( un gen de quad electric fără șofer) , depozitul în întuneric gestionat 100% de un sistem robotizat și 8 modele de drone, dintre care una susceptibilă de a transporta o tonă. Altă opțiune luată în considerare de diverși actori este plata prin recunoaștere facială. Toate aceste tentative de distribuție robotizat-digitalizată lasă în suspensie anumite chestiuni etice sau tehnice:
- cea  a controlului igienei în absența personalului;
- cea a securității;
- cea a exploatării de către grup a datelor personale;
- cea a viabilității unui comerț care se „ hrănește” pe seama consumatorului fără a-i da un loc de muncă.

     În fine, această agitație a tuturor grupurilor din sectorul tradițional sau din e-commerce, exprimă cucerirea aceluiași Graal: un magazin „ figital” , care să integreze avantajele magazinului fizic ( cu frigidere și rafturi) și ale celui digital ( cu capacitățile lui robotice și virtuale) . 
Asta confirmă un lucru deja clar: dezamăgirea crescândă a consumatorilor în privința super și hiper marketurilor ...

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Comentaţi AICI