(traducere din limba franceză, articole
publicate de ziarişti francofoni acreditaţi în China. Articol apărut în 17 noiembrie 2017)
În această vară
s-a deschis la Yangpu ( Shanghai) chioșcul startupului chinez BingBox, care ține
mai mult de science-fiction decât de viața reală. Oferă pe 18m2 vreo
500 de produse curente 24h/ 24h 7z/7z. Un déjà vu deci, numai că acest magazin
în colaborare cu Auchan nu are personal – intri în el identificându-te via
propriul smartphone scanând un cod QR, după care plătești prin WeChat sau
Alipay. A fost o premieră în China. De atunci, prototipul acesta s-a închis –
oficial ca urmare a unui dezacord între cei doi parteneri. Unii suspectează
însă o lipsă de rentabilitate a sistemului.
De atunci, Auchan
a recidivat cu un alt partener tehnologic, Hisense. Cele două grupuri pretind
că vor instala de-a lungul Chinei sute de buticuri autonome de-ale lor, Auchan
Minute. Iar de-a lungul Chinei, alte grupuri sau startupuri se agită, ca de
pildă grupul de decorațiuni interioare Easyhome sau supermarketurile Yonghui.
Alibaba e și el băgat în așa ceva, cu zecile lui de băcănii Hema:
non-robotizate, ele oferă clientului un serviciu puternic digitalizat și o
selecție de produse rafinate de import, de consumat la fața locului, de luat cu
sine ori care pot fi livrate la o adresă. Alte unelte din distribuția de mâine
fac obiectul unui mare efort al R&D la JD.com, care desființează astfel
avansul luat de Alibaba – în sectorul „ vânzări către particulari” , el deține
deja de acum 37% față de 50% deținute de Alibab. JD.com așadar, testează un
robot livrator autonom ( un gen de quad electric fără șofer) , depozitul în
întuneric gestionat 100% de un sistem robotizat și 8 modele de drone, dintre
care una susceptibilă de a transporta o tonă. Altă opțiune luată în considerare
de diverși actori este plata prin recunoaștere facială. Toate aceste tentative
de distribuție robotizat-digitalizată lasă în suspensie anumite chestiuni etice
sau tehnice:
- cea a controlului igienei în absența
personalului;
- cea a
securității;
- cea a
exploatării de către grup a datelor personale;
- cea a
viabilității unui comerț care se „ hrănește” pe seama consumatorului fără a-i da un loc
de muncă.
În fine, această agitație a tuturor grupurilor din sectorul
tradițional sau din e-commerce, exprimă cucerirea aceluiași Graal: un magazin „
figital” , care să integreze avantajele magazinului fizic ( cu frigidere și
rafturi) și ale celui digital ( cu capacitățile lui robotice și virtuale) .
Asta confirmă un lucru deja clar: dezamăgirea crescândă a consumatorilor
în privința super și hiper marketurilor ...
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Comentaţi AICI
Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.