"
Economia noastră îşi va continua creşterea susţinută şi politica de
reformă" a afirmat Li Ke qiang,
Primul Ministru, în paginile Financial Times ( ceva
nemaipomenit până acum ! ) . La 3 zile de la forumul de la Davos ( 12/09, la Dalian) această afirmaţie
constituia un semnal puternic pentru liderii politici şi industriali din lume.
Li voia să reînvie încrederea după şase luni aride: stâlpii marii reforme
anunţate în martie ( planul de urbanizare, reforma taxelor) întârzie să apară,
minaţi de certuri în sânul administraţiei. În acelaşi timp, se desfăşoară cele
mai dure restricţii pe internet din ultimii ani, dar şi asupra vizelor, care
alimentează îndoieli asupra echipei aflate la putere şi a politicii sale de
deschidere. Dar Li insistă: făurită de către Xi Jinping şi el însuşi, reforma
va fi prezentă la întâlnire la cel de- al 3-lea
Plen din noiembrie. Unul dintre instrumentele fondatoare ale acestei
reforme, va sosi de altfel cu mult înainte: "
zona de liber- schimb comercial" ( ZLC) din Shanghai va prinde
viaţă în 27/09.
Apărută din fuzionarea zonelor industriale din Pudong ( aeroport) ,
Waigaojiao ( port) şi Yangshan ( port la apă adâncă) , acest spaţiu de 29 km²
are zâne puternice care- i veghează naşterea. Patronul său, Ai
Baojun, vice- primar ( fost PDG al Baosteel, primele oţelării din
China) îl va avea îndeaproape alături pe un prim- vice- prim- ministru, în
a obţine cu viteza fulgerului noile sale drepturi.
19 meserii în domeniul serviciilor trebuie să fie din nou reglementate, cu condiţia ca operaţiunile
să se facă pe solul său. Majoritatea noilor reglementări vor fi în favoarea
străinătăţii, ca societăţi mixte sau cu deplină proprietate: bancă ( toate
operaţiunile, toate zonele) , asigurare de boală, leasing ( avioane,
ambarcaţiuni) , armament maritim, servicii via telecom respectiv juridice (
" mecanisme exploratorii" ) , agenţii pentru investigarea de credit
şi de călătorie în străinătate, curtaj bursier, inginerie ( design) , arte
scenice, showbiz, şcoli şi centre de formare, spitale.
Majoritatea acestor reguli de joc vor fi prezente până în decembrie,
printre care degrevarea fiscală,
viu aşteptată. Este crucial în a convinge capitalurile străine să revină. În
2012 investiţiile directe în străinătate au scăzut cu 3.7% la 111.7 miliarde $
- ceva nemaipomenit până acum. Chiar dacă s- au reluat în primul semestru ( 62
miliarde $, + 4.9%) , alerta rămâne severă. Neîntârziat, Adunarea Naţională
Populară trebuie să primească de la Li un proiect de suspendare a legilor
financiare, aplicabil în ZLC - iar aici ar trebui să figureze, complete, liberalizarea
ratei dobânzilor şi covertibilitatea yuanului.
Această ZLC are profilate două roluri: să se reformeze în eprubetă,
pentru a nu- i supăra pe bătrânii conservatori; să se introducă un spaţiu
apropiat de statul de drept, sub pretextul regularizării economice. Or, statul
de drept ( primatul legii) este atuul nr 1 al Hong Kong- ului. Prin acest nou
instrument şi imensa sa piaţă din faţa porţii, Şanghaiul vrea să detroneze
acest rival din poziţia de regele finanţei asiatice.
Nu întâmplător, StanChart
şi HSBC, stâlpii bancari ai " insulei" , vor fi primii ce vor
veni să se instaleze în ZLC. Cu know- how- ul lor, vor câştiga în faţa unor
rivali locali care, privaţi de carapacea lor statală, devin subit
vulnerabili.
În mod clar, această ZLC suscită nelinişti. La Canton şi Hong Kong se pot
citi avertismente acide, în genul: " nu e momentul să ne culcăm pe
lauri" . Provincia
Canton îşi
pregăteşte propria ZLC, de 35 de ori mai mare decât cea de la Şanghai ( 1000
km²) prin fuziunea zonelor Shenzhen, Macao şi Canton. Campionul proiectului
este Hu
Chunhua, 50 de ani, Secretar de provincie, tânără speranţă a regimului şi
avut în vedere drept succesor al lui Xi Jinping în 2022. Unda verde din partea
Pekinului este aşteptată pentru primăvara viitoare. Marca sa de înregistrare va
fi o integrare sporită cu Hong Kong şi Macao, atrase de regulile de joc şi mai
permisive, inspirate din propriile lor instituţii. Precum ICAC, poate ( organ
hongkongez de mare succes în lupta anti- corupţie) sau suprimarea "
comitetelor judiciare" ale partidului din tribunale, cel puţin pentru
litigiile comerciale ... Ar fi un plus ( o diferenţă calitativă fundamentală)
şi, pentru a spune lucrurilor pe nume, singurul mijloc de a face să funcţioneze
o astfel de bulă democratică în economie, într- un sistem încă fundamental
autoritar.
- See more at: http://www.leventdelachine.com/blog/posts/la-zone-franche-cheval-de-troie-de-li-keqiang#sthash.DvijB7xg.dpuf
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Comentaţi AICI
Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.