Campania antitrust se
exacerbează în ultimele luni. Primele victime, grupurile străine, încep să
ceară socoteală, via două camere de Comerţ din China, AmCham ( SUA) şi EUCC (
UE) . Problema a constituit nucleul de atenţie al lucrărilor World Economic
Forum ( WEF) de la Tianjin, între 10- 12/09.
În 2013, noul cabinet al
lui Li Keqiang a vrut să acorde pieţei rolul decisiv şi să acţioneze cu asprime
împotriva practicilor anticoncurenţiale. Însă de atunci, numeroasele sale
atacuri împotriva grupurilor străine, le împing pe acestea din urmă să
protesteze împotriva dsicriminării.
La WEF, Primul Ministru a
vrut să liniştească: „ anchetele noastre antitrust sunt legale, transparente,
echitabile. Numai 10% din cazuri vizează străinii” . Însă această cifră este
infirmată de AmCham, care, printre răscumpărările de active blocate la MofCom,
numără numai 7.6% de cazuri „ domestice” , celelalte toate implicând străini. O
altă plângere evocă această ameninţare a NDRC faţă de multinaţionalele aflate
în anchetă: să nu încerce să- şi trimită avocaţii, altfel li se va mări amenda.
Unele analize văd în această
campanie un expedient protecţionist, în contextul recesiunii. Conform acestora,
campania asigură statului mai multe avantaje:
1. Fără efort şi risc, o
suită de anchete antitrust i- ar permite acestuia să spargă preţurile
produselor de primă necesitate şi primă calitate, precum laptele maternizat pentru
sugari. I- ar asigura astfel guvernului o recâştigare a popularităţii sale.
2. I- ar permite de
asemenea să spargă şi imaginea puţin cam prea bună a grupurilor străine, surprinse
acum că fraudează. Astfel ar fi incitat consumatorul de bază să reînceapă să cumpere produse chinezeşti.
La WEF la Tianjin ( 09/9)
Lu Wei, Ministrul internetului, l- a interpelat pe P. Jacobs, CEO al Qualcom (
SUA), grup aflat sub anchetă, care riscă o amendă de 1.2 miliarde de $ : «
Refuzăm ca o firmă să facă profit în China făcând rău Chinei ... Ar trebui să
facem împreună profit” – aluzie la 24.8 miliarde de $ cifră de afaceri
realizată de Qualcom în 2013, din care 49% pe pământ chinezesc.
Ca dovadă a bunei sale
credinţe şi echităţii sale, Pekinul a dezvăluit săptămâna trecută cazul celor
13 asiguratori din Zhejiang, loviţi în urmă cu 10 luni pentru înţelegerea avută
asupra preţurilor poliţelor lor ...
Însă iată că în acest
dosar apare şi o voce discordantă şi la care nimeni nu se aştepta: Ma Yu,
analist pe lângă MofCom, se opune - pe blogul său- campaniei antitrust, pe care o
califică drept „ absurdă şi ridicolă” . E o mare greşelă să ataci industria
automobilistică: preţurile manipulate şi slaba concurenţă internă nu este
altceva decât reflectarea unei greşite organizări legislative, prin care statul
a impus străinilor să funcţioneze în JV. Soluţia nu e o lovitură antitrust:
ceea ce trebuie schimbat, este fundamentul, reglementările ...
Ma reproşează de asemenea campaniei că închide
ochii în ce priveşte epicentrul cartelurilor: sectoare de stat precum băncile,
companiile de telefoane ori electricitate, care iau cu neruşinare sute de
milioane de la consumatori. Francheţea acestui expert chinez este semnalul că
în China se schimbă ceva în ce priveşte mentalităţile, nu doar în modul de a
vorbi!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Comentaţi AICI
Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.