sâmbătă, 7 februarie 2015

Veşti din China: Bilanţul dezvoltării culturii chineze în 2014 ( Radio China Internaţional)


Activităţile culturale din China s-au confruntat, în anul 2014, cu noi oportunităţi, atât din punctul de vedere al mediului înconjurător cât şi al pieţei. În cadrul rubricii de astăzi, vom face un bilanţ al activităţilor culturale din China.
În cadrul simpozionului dedicat activităţii literare şi artistice, convocat de Secretarul General al CCPCC, Xi Jinping a dat noi indicaţii privind dezvoltarea culturală din ţara China. La acest simpozion, Xi Jinping a arătat că în China de astăzi, rolul literaturii şi artei este de neînlocuit. Totuşi, literatura şi arta nu pot să piardă direcţia de evoluţie în contextul economiei de piaţă, neputând fi transformate în "sclavi ai pieţei". Acesta a afirmat:
"Literatura şi arta nu pot să-şi piardă direcţia de evoluţie în curentul economiei de piaţă, nu-şi permit abateri în ceea ce priveşte în slujba cui se află. De altfel, acestea îşi vor pierde vitalitatea. O lucrare bună trebuie să aibă în vedere, în primul rând, reacţiile şi interesele societăţii, apoi să combine efectul societăţii cu eficienţa pieţei. Literatura şi arta nu pot fi sclavi ai pieţei. O lucrare excelentă trebuie să fie una care are succes, atât din punctul de vedere al ideologiei, artei, cât şi al pieţei". 



De la indicaţiile călăuzitoare, să trecem acum la realizările obţinute în anul care s-a ascurs.
În luna iunie 2014, solicitarea de a include Drumul Mătăsii în Lista Patrimoniului Mondial, prezentată în comun de China, Kazahstan şi Kârgâzstan, a fost acceptată. Aceasta este prima cerere depusă de China împreună cu alte ţări.
Directorul General al Administraţiei de Stat a Patrimoniului Cultural, Li Xiaojie a declarat:
"Este pentru prima dată când reuşim o cerere de includere în patrimoniul cultural mondial împreună cu alte ţări. Este totodată şi un record în astfel de activitate, atât din punctul de vedere al amplorii, cât şi al diversităţii culturale".
Această reuşită va avea un rol activ şi important pentru stârnirea unui nou val de protejare a patrimoniului cultural, de promovare a dezvoltării turismului din zonă. Va contribui, deasemenea, şi la întărirea cooperării şi schimburilor culturale dintre cele trei ţări şi la adâncirea prieteniei între popoarele din ţările aflate de de-a lungul Drumului Mătăsii şi ale întregii lumi. Acesta a oferit şi un argument solid în concepţia strategică privind "un coridor, un drum". Directorul pentru Asia şi Pacific al Centrului Patrimoniului Mondial al UNESCO, Jing Feng a declarat:
"Promovăm dialogul între diferite culturi şi diferite naţiuni şi profităm de această platformă pentru a stimula cooperări pe multiple planuri interstatale din zonă". 

La rândul său, cinematografia din China a avut succes în anul 2014. Potrivit calculelor, cinematografia chineză a realizat încasări din bilete în valoare de 30 de miliarde yuani, cu aproape 8 miliarde yuani mai mult faţă de anul precedent. La această realizare au contribui mult filmele de producţie chinezească.
Până în luna noiembrie 2014, pe scara naţională, încasările din bilete a unui număr de 52 de filme au depăşit, fiecare, 100 de milioane yuani, totalul încasărilor acestora cifrându-se la 20,8 miliarde yuani. 26 dintre acestea sunt filme de producţie chinezească. Din primele 10 filme cu cele mai mari încasări din bilete, jumătate sunt chinezeşti, între care "Amici despărţiţi" şi "Regele Maimuţelor" ocupând locul doi, respectov trei, după producţia americană "Transformers: Age of Extinction".
Trebuie observat totuşi fenomenul potrivit căruia unele filme sunt apreciate, dar nu au încasări din bilete. Aceasta este o mare contradicţie. Lipsesc pelicule de înaltă calitate. Pe de altă parte, unele filme destul de banale se bucură de încasări destul de mari.
Moştenirea şi dezvoltarea culturii reprezintă o temă de mare importanţă. Anul trecut au fost depuse mari eforturi pentru reajustarea relaţiilor dintre dezvoltarea culturii tradiţionale şi absorbţia culturilor din alte ţări. S-a acordat o mare atenţie emisiunilor despre poezia şi poemele din antichitate, dar şi concusurilor de scriere a limbii chineze.
În perioada APEC, au fost utilizate costume tradiţionale pentru a atrage atenţia lumii. Însă, pe de altă parte, în sectorul de creaţie culturală, se simte lipsa lucrărilor exepţionale.
Experţii sunt de părere că cultura tradiţională de excepţie reprezintă spiritul naţiunii chinez, fiind totodată fundamentul cultural al chinezilor, sursa de recunoaştere a naţiunii chineze.

http://romanian.cri.cn/272/2015/01/28/1s156992_2.htm

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Comentaţi AICI

Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.