Oaia ( sau Capra) de Lemn va începe să zburde
imediat, din 19.02, de Chunjie (春节 Sărbătoarea Primăverii) . Semn astral
fermecător, dar neîndrăgit: credinţa populară îi destinează pe cei născuţi sub
acest semn să se zbată întreaga viaţă pentru a avea din ce trăi. Aşa că,
viitoarele mame se grăbesc să nască înainte de data fatidică, la nevoie prin
cezariană: mai bine să fie copilul „ Cal din ultima perioadă a Anului Calului”
( „ yang” , pleznind de energie) , decât „ Căpriţă” ( „ yin” , veşnică victimă) . Căci, într-
adevăr, dacă Oaia ( sau Capra) este blândă, sociabilă şi cu o bună sănătate (
acestea sunt pretinsele ei calităţi) şi dacă este înzestrată pentru a merge pe
pământ accidentat, tot atât de adevărat este că este în slabă compatibilitate
cu nu mai puţin de cinci dintre cele douăsprezece zodii: Şobolan, Bivol, Şarpe,
Câine şi Dragon.
Nici nu le trebuie mai mult decât atât
maeştrilor în fengshui care se aventurează în prognoze economice, pentru a
paria pe un climat de afaceri defavorabil în 2015, an înghesuit între
consolidare şi vânătoarea corupţilor. Agenţia CLSA şi indicele său Fengshui
preconizează evitarea de acum şi până în vară a bursei, comerţului cu amănuntul,
internetului şi sfătuieşte a se investi în ... caşmir! Dar de unde vine această
neîncredere în Oaie? Pentru Isaac Yue, profesor de mitologie la Universitatea
din Hong Kong, Oaia încarnează pietatea filială şi compasiunea, grija pentru
aproape ( virtute buddhistă) , însă tineretul nu prea mai ştie de aşa morală,
pe care o asociază ( mai ales pe vreme de criză) cu naivitatea şi înşelătoria,
de care vrea să se ferească.
Cu toate acestea,
pesimismul astral este contrazis de esistenţa sub semnul astral al Oii de
existenţa atâtor celebrităţi precum Bill Gates, Steve Jobs, actriţa Zhang Ziyi,
cântăreţul Jay Chou, Michelangelo ori împărăteasa Cixi. De fapt, în ceea ce
priveşte aceste credinţe, asistăm la o curioasă inversare de generaţii. O
femeie de 71 de ani, de pildă, declară: „ Noi, bătrânii, nu credem în aşa ceva,
tinerii sunt cei care se lasă păcăliţi” . Generaţia sa, născută în anii 40- 50,
a fost formată în valorile ateismului şi luminile ştiinţei, având drept
postulat credinţa în viitor şi în Revoluţie. În timp ce copiii lor au fost
martorii stingerii ardorii roşii şi fac un salt înapoi, pentru a regăsi
valorile strămoşilor. China e, i- a venit rândul să fie, în epoca post-
modernă!
În aşteptarea sărbătorii,
transhumanţa a ajuns la maxim. Începând din 04.02 până în 15.03, vor avea loc
2,8 miliarde de călătorii, cu 3,4% mai mult decât în 2014, dintre care 90% cu
autobuzul şi 47 de milioane cu avionul. Cei mai norocoşi se vor îndrepta spre
sud, în străinătate: Tailanda, Maldive, Bali. Ceilalţi, care rămân în ţară, vor
merge la Sanya, Xiamen şi în Yunnan. Aici asistăm la o schimbare radicală de ordin
tehnologic în ce priveşte modul de a călători faţă de ultimii 5 ani: 82% dintre
călătorii au fost plătite pe internet, iar dintre acestea 40% de pe smartphone-
uri.
Pe plan comercial,
Chunjie- ul este momentul în care se cheltuie. În 2014 s- au înregistrat tranzacţii
de 200 de miliarde de yuani făcute exclusiv pe carduri UnionPay, adică un +
23%. Dar anul acesta va fi altfel: în supermgazine se numără fiecare bănuţ
pentru banchetele familiale şi cadourile tradiţionale. De asemenea, firmele
oferă angajaţilor cadouri mai modeste. Sunt noile date ale situaţiei, „ noul
normal” – sfârşitul unei epoci de aur!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Comentaţi AICI
Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.