Chunjie- ul, un Nou An lunar având drept totem Cocoşul, se apropie de sfârşit. După o săptămână de concediu - a se înţelege de fapt 2 sau 3- sute de milioane de chinezi se întorc la lucru. Aflată sub semnul Focului astral ( elementul anului) , această perioadă de liber a amestecat mai mult ca oricând la un loc tradiţiile şi tehnologiile, conectate între ele, semn al unei Chine ce întoarce progresiv una sau mai multe pagini din trecutul său.
Frenezia cumpărăturilor s- a perpetuat. Din 27 ianuarie până în 5 februarie, chinezii au cheltuit 140 miliarde de $, adică 11 $ de persoană, respectiv cu 11.40% mai mult decât în 2016, an aflat sub semnul Maimuţei. Cadourile de import, precum ciocolata elveţiană, parfurmurile franţuzeşti, suplimentele alimentare americane şi australiene, măştile cosmetice coreene au avut în continuare cea mai mare căutare...
6.15 milioane de norocoşi şi- au luat zborul spre străinătate ( + 7%) , mai ales către Thailanda şi Japonia. Iar restul, 344 de milioane, s- au dus în provincie ( + 13.8%) , s- au întors în satul natal ori s- au îndreptat către situri turistice precum Huangshan ( Anhui) , parcul Zhangjiajie ( Hunan) sau Disneyland din Şanghai. Cum Jocurile Olimpice de iarnă ( Pekin) , a căror scadenţă în 2022 se apropie, obligă, milioane de turişti au ales sporturile de iarnă, aflate în plină dezvoltare, chiar şi în Xinjiang, care a declarat 15 milioane de vizitatori (+ 20%) , nerăbdători să încerce skiul, sania şi patinele în Vestul Măreţ.
Focurile de artificii n- au cauzat mare poluare în marile oraşe decât în prima noapte ( 900 PM 2.5 în Pekin) . Începând cu cea de- a doua noapte, raţionalizarea petardelor a redus emisiile de fum.
O parte a Galei TV ( un show enorm de strassuri şi ideologie, cu 600 de dansatori, 2000 de costume, 1800 de accesorii, pentru 700 de milioane de spectatori) a fost delocalizată la Guilin ( Guangxi) . Poliţia şi- a oferit plăcerea unei vânători de drone, baloane şi aeromodele zburătoare mici. A detectat 26 ... dar n- a capturat decât 6.
În afara Chinei au avut loc unul după altul 2000 de evenimente ale Ministerului Culturii, în 400 de oraşe de pe cele 5 continente, care au popularizat Anul Nou chinezesc unui număr de 250 de milioane de străini.
Timp de 8 zile, megalopolele au putut " respira" : Dongquan ( Canton) a pierdut 70% din cele 8 milioane de suflete ale sale, Pekinul 40% din cele 21 de milioane - oferind celor rămaşi la faţa locului o vacanţă cu aer mai curat şi fără trafic.
Faţă de anii precedenţi, contrar aparenţelor, sărbătoarea s- a digitalizat, dând la iveală societatea cea mai conectată cu lumea. 80% dintre cumpărături, chiar şi biletele de tren, au fost comandate şi plătite prin smartphone. Pe WeChat, s- au schimbat prin smartphone 14 miliarde de plicuri roşii- cadou de Anul Nou: 10 per locuitor şi cu 75% mai mult decât în 2016. În noaptea de Chunjie a fost grosul profitului pentru aplicaţii precum Idachu ( 1000 de bucătari la domiciliu) , Didi Hitch ( călătorii cu maşini particulare cu puţini pasageri şi cheltuieli împărţite între aceştia ) ori Xiaozhu ( rival al Airbnb/ închirieri direct de la proprietar oriunde în lume) .
Cinci agenţii au închiriat falşi ( false) logodnici ( logodnice) la 1000 de yuani/ 24 h, fără alte cheltuieli incluse, pentru a- i păcăli pe vârstnici cu iluzia unei viitoare căsătorii a tinerilor. Asta pentru că 36% dintre băieţii şi 21 % dintre fetele de 25- 29 de ani sunt celibatari şi tot mai reticenţi faţă de morala confucianistă. Aceşti tineri continuă să boicoteze tot mai mult întoarcerea acasă de sărbători, preferând să plece în vacanţă cu prietenii ori singuri.
Bilanţ: la întoarcere, 95% dintre cei aflaţi în vacanţî apreciază sărbătoarea de 7 zile drept prea scurtă, iar 70% cer mărirea acesteia la 15 zile, chiar şi numai pentru a- şi revedea cele 15 milioane de copii " lăsaţi în urmă" în sat. Parlamentul reflectează la acest lucru ...
În fine, pe web a suflat un vânt de nostalgie, alimentat cu un video ce prezenta tradiţiile de altădată. " Era mai bine înainte" suspină sufletele întristate ...
La revedere, în 2018, sub semnul Câinelui. Vom regăsi atunci o Chină şi mai conectată, mai eliberată şi, cu siguranţă ( şi indiferent de vârstă) , tot în căutarea propriei identităţi.
Bilanţ: la întoarcere, 95% dintre cei aflaţi în vacanţî apreciază sărbătoarea de 7 zile drept prea scurtă, iar 70% cer mărirea acesteia la 15 zile, chiar şi numai pentru a- şi revedea cele 15 milioane de copii " lăsaţi în urmă" în sat. Parlamentul reflectează la acest lucru ...
În fine, pe web a suflat un vânt de nostalgie, alimentat cu un video ce prezenta tradiţiile de altădată. " Era mai bine înainte" suspină sufletele întristate ...
La revedere, în 2018, sub semnul Câinelui. Vom regăsi atunci o Chină şi mai conectată, mai eliberată şi, cu siguranţă ( şi indiferent de vârstă) , tot în căutarea propriei identităţi.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Comentaţi AICI
Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.