( traducere din presa francofonă de la Pekin)
Personalitate discretă,
scriitorul Mo Yan aprecia în 2011 că „ în China nu există încă un autor de talie
mondială ” . Acest lucru denotă o remarcabilă smerenie. De 30 de ani, acest fiu
de ţărani săraci născut n 1955 la Gaomi (Shandong) , se face remarcat prin romane sclipitoare,
precum „ Familia Sorg” , adus pe ecrane de către Zhang Yimou, cu actriţa Gong
Li ( Ursul de Aur de la Berlin în 1988) .
Mo Yan se ocupă în scrieri de vremurile sale, sfâşierile
Marelui Salt Înainte, Revoluţia Culturală. Este un fiu al regimului, scăpat de
mizerie datorită APL în care s- a înrolat şi care îi permite să obţină un
Masterat în literatură la Universitatea Normală ( Pedagogică) din Pekin.
Pe de altă parte, în străinătate China până în prezent nu
a avut presa de partea sa în domeniul literar, fiindcă a reprimat adesea
autorii îndrăzneţi, privându- i de posibilităţi de editare, viză de ieşire,
respectiv chiar de libertate.
Ultimele două Nobel- uri acordate unor chinezi „ au avut
parte de critica regimului: cel de literatură al lui Gao Xingjian în
2000, în exil în Franţa şi naturalizat francez, cel pentru pace, în 2010, al
lui Liu Xiaobo, întemniţat pentru proiectul său „ Carta 2008” ” .
Şi iată că în acest 11 octombrie 2012, Academia din
Stockholm a decernat premiul său pentru literatură lui Mo Yan, salutând „
realismul halucinant” ce asociază „ imaginaţie şi realitate, perspectivă
istorică şi socială” . Oficialii regimului salută această distincţie, pe care o
aşteptau de atâta timp şi care conferă în sfârşit un loc Chinei ( o ţară
literară până în vârful unghiilor) în clubul naţiunilor literare.
Care este secretul lui Mo Yan? Poate o furie convertită
în răbdare, respectiv în umor, „ politeţea disperării” . Mo Yan, pseudonim
literar, înseamnă „ a- ţi ţine gura” şi e asemenea unei priviri pişichere aruncată asupra
propriei libertăţi creatoare, rizibil ţinută în frâu de autoritarismul
regimului şi foamea din jur.
În romanul „ Ţara alcoolului” de pildă, îşi dezlănţuie verva
satirică, visul irumpe în realitate. În alte scrieri, zugrăveşte cu un umor
acid monstruozitatea naturală a cadrelor de partid, singurătatea fiinţei umane
şi inventivitatea universală în situaţie de criză. Totdeauna, ajunge să combine
critica acerbă, furia de a povesti şi inventarea unei lumi fantomatice care îi
permite să evite cenzura- protejat de entuziasmul cititorilor.
Problemă, în 2012: afirmând că „ nu mai crede în comunism din 1989” ( sic) , în timpul unei comemorări a celei de- a 70- a aniversări a discursului de la Yanan ( 1942) , Mo Yan acceptă să caligarfieze fraza lui Mao care reduce orice artă la funcţia de instrument de propagandă a partidului. Prin aceasta, el se situează printre linguşitorii postumi ai Timonierului şi fidelii regimului, cea ce, astăzi, întunecă bucuria unora în China, faţă de onoarea făcută de juriul de la Stockholm. Ca pentru a- şi corecta imaginea, Mo Yan, a doua zi după primirea Nobel- ului, face ceea ce s- a ferit să facă până atunci: cere eliberarea lui Liu Xiaobo: colegul lui de acum înainte!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Comentaţi AICI
Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.