duminică, 18 iulie 2010

Veşti din China

VEŞTI DIN CHINA 03
Te caut ( 1/ 4)
Aici să te însori înseamnă să devii bărbat, să dai naştere unui copil înseamnă să devii femeie. Căsătoria înseamnă mult mai mult decât fericita perioadă a unei poveşti în doi, este o datorie socială. Pentru milioane de celibatari, căreia recenta urbanizare le- a tăiat reţelele sociale tradiţionale, celibatul este purtat ca o cruce puţin cam grea şi resimţită astfel la fiecare reuniune de familie. Inevitabila întrebare despre absenţa celuilalt doare. Şi- atunci, ei caută şi tot caută. « Te caut » ( Wo zai jiao ni我在叫你) este numele acestei agenţii matrimoniale din Pekin care propune pe site- ul său de internet profilul verificat a 20.000 de celibatari. În biroul ce serveşte şi ca loc de întâlnire, sutele de fotografii sunt expuse pe un mic panou roz. Feţe zâmbitoare ale celor care caută喜喜xi - ul/ , fericirea dublată ( sinogramă alcătuită din repetarea aceleiaşi sinograme este un simbol al căsătoriei) ... Ideograme port- bonheur ce vor fi foarte prezente ca decoraţiune în apartamentul de tineri căsătoriţi.

Foto 01

Foto 02







Foto 03






Foto 04







Foto 05





Foto 06









Yan Dan, 26 de ani, contabilă
Dacă întâlnesc pe cineva acum şi iau în calcul timpul în care învăţăm să ne cunoaştem, plus timpul pregătirilor pentru ceremonie asta însemnă o căsătorie la 28 de ani: o vârstă potrivită pentru a te căsători. Părinţii mei, bineînţeles că mă presează puţin, dar şi eu consider că este momentul să- mi găsesc un soţ. Cercul meu social este destul de restrâns: în esenţă colegii. De aceea am venit să văd azi această agenţie.
Bărbatul pe care îl caut trebuie să fie o persoană responsabilă, care munceşte din greu, este la largul său în societate, spre extrovertit. Am avut deja doi prieteni, relaţii ce au durat fiecare aproape un an. Cu fiecare a fost aceeaşi problemă: nu era destul de deschis; dacă avea o problemă nu vorbea cu mine despre ea. Asta e problema cu bărbaţii chinezi: sunt foarte rezervaţi. O altă problemă mai este şi că ei vor să controleze absolut totul. Şi eu lucrez, e firesc să împărţim responsabilităţile şi deciziile. Mai este important de asemenea ca el să fie proprietar ori să poată cumpăra un apartament. Viaţa e grea: un bun soţ trebuie să asigure bunăstarea şi siguranţa familiei pe care o are. Mai trebuie să fie şi din Pekin. Părinţilor mei nu le- ar plăcea să plec departe de ei. Cineva mai vârstnic decât mine, mai matur. Fizicul nu are nici o importanţă, câtă vreme cât cel pe care îl caut nu arată nasol.

Te caut ( 2/ 4)



Foto 07









Zhang Yang, 29 de ani, lucrează în domeniul finanţelor

Îmi caut mai întâi o prietenă şi dacă lucrurile merg bine, poate căsătoria. Am 29 de ani şi ar cam fi vremea să mă gândesc la asta. O astfel de agenţie e foarte practică. Îţi dă informaţii asupra membrilor săi şi te poţi întâlni cu multă lume.
Fata ideală pentru mine e înaltă, cu piele albă şi ochi mari; lucrează deja şi e absolventă de universitate. Toţi vor o fată frumoasă şi inteligentă. Ceea ce se obţine cu greu e şi foarte râvnit, dar în viaţă ceea ce găseşti nu e de loc idealul. Trebuie să ştii să fii flexibil şi să nu ridici prea sus ştacheta. Iubirea intervine foarte rar în cazul fetelor de vis. Nu cred prea mult în dragostea la prima vedere. Nu mă pot îndrăgosti decât de cineva pe care o cunosc foarte bine. Îmi place să ies la local sau în baruri, dar acolo n- am întâlnit niciodată pe cineva cu care aş fi vrut să ies şi de fapt nu vreau să fiu cu cineva care îşi petrece viaţa prin localuri. Fetele sunt acum superficiale. Sunt obsedate de maşini şi lucruri de firmă. Trebuie să ai apartament, altfel n- ai nici o şansă. Sunt şi mai pasionale, mai independente, mai pline de viaţă. La prima întâlnire am să fac un truc de magie să apară ca prin minune o floare.

Te caut ( 3/ 4)


Foto 08








An Qiang, 28 de ani. Organizator şi maestru de ceremonii la nunţi

Părinţii mei vor să mă însor. Îmi vorbesc tot timpul de una sau alta dintre cunoştinţe care tocmai s- a căsătorit. Maică- mea a găsit agenţia aceasta. M- am dus apoi şi eu să văd despre ce e vorba şi m- am hotărât să mă înscriu aici. Şi eu vreau să mă căsătoresc. Am şi vârsta, dar mai ales aş vrea să am doi copii, doi băieţi. Nu e uşor să- mi găsesc pe cineva. Eu lucrez în week- end, când toată lumea are liber şi sunt mai disponibil în timpul săptămânii. Şi- apoi, fetele caută pe cineva cu un loc de muncă stabil. Funcţionar e idealul lor şi al părinţilor lor. Am avut deja vreo 2- 3 prietene. Cea mai lungă relaţie a fost de un an. Dificultăţile în a ne pune de acord programul de timp a făcut dificile relaţiile.
Femeia pe care o caut trebuie să fie cu cel puţin 4 ani mai mică decât mine. Prefer tinerele, sunt mai frumoase. Înaltă, ca mine, cu pielea albă. Educaţia, diplomele, nu sunt un factor important, ce trebuie neapărat e să fie din Pekin. Trebuie să împărtăşim o aceeaşi cultură, aceleaşi gusturi culinare, iar familiile noastre au în acest fel mai multe şanse de a se înţelege. Ea va trebui să ştie să administreze bine banii: câştig bine ( 250.000 de RMB/ reminbi, denumirea oficială a yuanului chinezesc = 25. 000 euro pe an) , dar cheltui cam nesăbuit şi aici ea m- ar putea ajuta. Nu are importanţă dacă munceşte sau nu. Prefer să fie disponibilă şi să nu se întoarcă acasă târziu. Şi mai ales, să aibă timp ca să se ocupe de copiii noştri. Din acest punct de vedere sunt destul de tradiţional. La prima noastră întâlnire îi voi vorbi despre ceea ce lucrez. Îmi iubesc munca pe care o fac şi tare aş vrea să- mi împărtăşească această pasiune. Eu fac şi multe exerciţii pentru musculatură, am o autorizaţie de antrenor pentru asta. Îi voi vorbi dspre asta, despre programe de menţinere fizică. Fetelor le place la nebunie să discute despre aşa ceva. Dacă îmi pune întrebări despre cât câştig şi dacă am apartament, închei imediat, fiindcă eu caut o dragoste adevărată.

Te caut ( 4/ 4)



Foto 09







Kong Weiwei, 40 de ani, fostă membră a echipei naţionale de tir, vânzătoare de sisteme de aer condiţionat

După despărţire, acum 10 ani, nu am mai vrut să mă recăsătoresc. Mă simţeam suficient de puternică pentru a înfrunta viaţa …, am ştiut totdeauna să fiu independentă financiar, de când m- am alăturat echipei de tir, la 14 ani. De vreo 2- 3 ani lucrurile s- au schimbat. Când nu mă simt bine aş vrea să am pe cineva lângă mine şi, în plus, când ies cu prietenii, am în jur doar cupluri. Părinţii mă întreabă într- una: când îţi găseşti soţ? Ar fi mai liniştiţi să ştie că am pe cineva. Nu sunt tradiţionalistă, nu e numai o problemă de presiune şi confort sociale. Mi- aş dori să cunosc pasiunea, să fiu îndrăgostită. Când m- am căsătorit la 23 de ani, nu ştiam nimic despre dragoste. Iar atunci când m- am îndrăgostit, am descoperit că mă înşela şi ne- am despărţit. Nu e deloc uşor să- mi găsesc pe cineva. Problema n- ar fi că sunt divorţată. Acum sunt foarte mulţi aşa. Problema e că am un băiat. O fată se mărită şi merge să trăiască într- o altă familie. Un băiat rămâne în familie, trebuie să- i plăteşti studiile, să- i iei apartament. Asta- i sperie pe potenţialii soţi. Am avut întâlnire cu două persoane. Primul era perfect din toate punctele de vedere, dar a dat înapoi din cauza fiului meu. Al doilea a fost un bărbat bogat din provincia Sichuan. Dar n- a mers: nu lucra şi era tare chiţibuşar, cum sunt cei din sud. Până acum n- am alergat după bărbaţi. Ei erau cei care trebuiau să mă curteze. M- am răzgândit însă, va trebui ca eu să fac primul pas de- acum înainte.
( Gilles Sabrié)
Gilles Sabrié este un fotograf şi autor multimedia, care se află la Pekin. A lucrat o vreme pentru televiziune pentru ca în prezent să se consacre pasiunilor sale : fotografia şi China, unde este stabilit din 2006. Colaborator curent al cotidianului Libération, a publicat mult şi în presa internaţională : New York Times, International Herald Tribune, Time, Newsweek, National Geographic, Le Monde, L'Express, L'Espresso, Focus...
Gilles Sabrié este de asemenea autorul blogului Un Oeil sur la Chine pentru lemonde.fr
Traducere: Maria Bălaşa

http://chine.blog.lemonde.fr/2010/06/08/je-te-cherche-14/

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Comentaţi AICI

Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.